Brama Młyńska
BRAMA MŁYŃSKA
Jedna z trzech głównych bram miejskich średniowiecznego Pasłęka, powstała w XIV w. Jej nazwa pochodzi od znajdującej się poniżej wzgórza młynów, niezwykle ważnych dla dawnych społeczności.
Brama Młyńska powstała na początku XIV w. i stanowiła jedną z najważniejszych bram w systemie obronnym miasta i samego zamku. Położona tuż obok zamku krzyżackiego pełniła też funkcję głównej drogi dla załogi zamkowej, była wyjściem na trasy do Elbląga i Królewca oraz do młynów zakonnych i miejskich u podnóża wzgórza zamkowego. Nie znamy jej dokładnego pierwotnego wizerunku. XVII-wieczne panoramy miasta ukazują dwu-trzy kondygnacyjną bramę o architekturze zbliżonej do Bramy Kamiennej. Została znacznie obniżona na początku XIX w. z uwagi na zły stan techniczny, pozostał jedynie najniższy poziom zamieniony na niewielkie mieszkanie/pokój. Zniszczona w 1945 r., odbudowana do stanu przedwojennego w 1996 r.
THE MILL GATE
The Mill Gate is one of the three main city gates of medieval Pasłęk. It’s name comes from the mills below the hill, and was extremely important to ancient communities.
The Mill Gate was built at the beginning of the 14th century and was one of the most important gates in the defense system of the city and the castle itself. Located right next to the Teutonic Knights castle, it also served as the main road for the castle crew, it was the exit to the routes to Elbląg and Królewiec, and to the monastery and city mills at the foot of the castle hill. We do not know its exact original image. The 17th-century panoramas of the city show a two or three-story gate with architecture similar to the Stone Gate. It was significantly lowered at the beginning of the 19th century due to the poor technical condition, only the lowest level remained and was converted into a small apartment/room. It was destroyed in 1945, then rebuilt to the pre-war state in 1996.
DAS MÜHLENTOR
Eines der drei wichtigsten Stadttore des mittelalterlichen Pasłęk, erbaut im 14. Jh. Sein Name kommt von den Mühlen, die sich unterhalb des Hügels befanden und für die alten Gemeinden äußerst wichtig waren.
Das Mühlentor wurde zu Beginn des 14. Jahrhunderts erbaut und war eines der wichtigsten Tore im Verteidigungssystem der Stadt und der Burg selbst. Direkt neben der Deutschritterburg gelegen, diente sie auch als Hauptstraße für die Burgmannschaft, sie war der Ausgang zu den Wegen nach Elbląg und Królewiec sowie zu den Kloster- und Stadtmühlen am Fuße des Burgbergs. Wir kennen sein genaues Originalbild nicht. Die Panoramen der Stadt aus dem 17. Jahrhundert zeigen ein zwei- oder dreistöckiges Tor mit einer ähnlichen Architektur wie das Steintor. Anfang des 19. Jahrhunderts wurde es aufgrund des schlechten technischen Zustandes deutlich abgesenkt, nur die unterste Ebene blieb erhalten und wurde zu einer kleinen Wohnung/Zimmer umgebaut. 1945 zerstört, 1996 im Vorkriegszustand wieder aufgebaut.