Dożynki Gminne w Zielonce Pasłęckiej 2024
Burmistrz Pasłęka zaprasza na Dożynki Gminne, które odbędą się 15 września 2024 w Zielonce Pasłęckiej.
Program dożynek:
12:15 - Msza święta w kościele św. Jana Chrzciciela w Zielonce Pasłęckiej
13:30 - Przemarsz korowodu z kościoła na plac przy plebanii
13:40 - Przywitanie przybyłych gości
14:10 - Koncert Orkiestry Dętej Parafialnej z Zielonki Pasłęckiej
14:40 - Występ zespołu folklorystycznego "Pasłęczanie"
15:20 - Koncert zespołu "Knitter's Band"
16:30 - Koncert zespołu "Młode wilki"
Zabawa taneczna do godz. 22:00
Patronat nad Dożynkami Gminnymi 2024 w Zielonce Pasłęckiej objął Starosta Elbląski.
Sponsor: Braniewsko-Pasłęcki Bank Spółdzielczy z siedzibą w Pasłęku.
Regulamin konkursu na "Najładniejszy kosz dożynkowy w Gminie Pasłęk"
§ 1
Postanowienia ogólne
1. Niniejszy regulamin określa warunki, na jakich odbywa się konkurs na najładniejszy kosz dożynkowy w Gminie Pasłęk.
2. Konkurs zostanie przeprowadzony w trakcie Dożynek Gminnych, które odbędą się 15 września 2024 roku w Zielonce Pasłęckiej.
3. Organizatorem Konkursu jest Gmina Pasłęk, zwana dalej Organizatorem.
4. Organizator zastrzega sobie w szczególnych okolicznościach prawo dokonywania zmian w Regulaminie.
5. Niniejszy Regulamin dostępny jest na stronie www.pokpaslek.pl oraz www.paslek.pl.
§ 2
Cel konkursu
Celem konkursu jest:
1. Promowanie tradycji ludowych oraz najciekawszych dziedzin plastyki ludowej z wykorzystaniem naturalnych i ekologicznych materiałów i produktów do wykonania kompozycji.
2. Kultywowanie oraz popularyzacja najbardziej wartościowych, kulturowych tradycji Gminy Pasłęk oraz najciekawszych dziedzin plastyki ludowej.
3. Prezentacja bogactwa plonów wkomponowanych w kosz dożynkowy.
4. Promocja dorobku kulturowego polskiej wsi.
5. Rozbudzanie i poszerzanie zainteresowań twórczością ludową.
6. Pozyskiwanie przez Organizatora Konkursu prac o wysokich walorach artystycznych i etnograficznych.
§ 3
Zgłoszenie i uczestnictwo
1. Na Konkurs należy wykonać kosz dożynkowy, który formą i użytym materiałem nawiązuje do tradycji występujących na terenie Warmii i Mazur.
2. Kosze do konkursu mogą zgłaszać przedstawiciele Sołectw (Sołtysi). Sołectwa mogą zgłaszać kosze dożynkowe bez konieczności wystawienia Stoiska Sołeckiego.
3. Osoby indywidualne bądź podmioty wymienione w § 3 pkt 3 niniejszego regulaminu mogą zgłosić jeden kosz dożynkowy.
4. Kosze dożynkowe – będą oceniane pod względem zgodności z tradycją w zakresie: kompozycji, formy, techniki wykonania i materiału. Ocenie poddawane będą wyłącznie kosze wykonane z materiałów naturalnych techniką tradycyjną. Kosze nie mogą być wykonane z plastiku, styropianu, sztucznych kwiatów lub innych elementów syntetycznych. Materiały stosowane do wykonania kosza dożynkowego, dla przykładu: kłosy zbóż, owoce, warzywa, kwiaty, zioła itp.
5. Kosze dożynkowe biorące udział w konkursie na najładniejszy kosz dożynkowy w Gminie Pasłęk nie powinny przekraczać rozmiarów:
a) wysokość do 100 cm,
b) szerokość w podstawie od 30 cm do 150 cm, (wielkość kosza stanowi kryterium oceny)
c) kosze swoim wyglądem nie powinny budzić negatywnych skojarzeń, w tym obrażać uczuć religijnych i poczucia moralności.
§ 4
Komisja konkursowa
1. Organizator powołuje Komisję Konkursową. W skład Komisji wchodzi maksymalnie 3 członków. Pracami Komisji kieruje Przewodniczący wskazany przez Burmistrza Gminy Pasłęk.
2. Z prac Komisji Konkursowej zostanie sporządzony protokół podpisany przez wszystkich jej członków.
3. Decyzja Komisji Konkursowej jest ostateczna i nie przysługuje od niej odwołanie.
§ 5
Kryteria oceny
Komisja Konkursowa oceniając kosze dożynkowe będzie brać pod uwagę następujące kryteria:
1. Różnorodność użytych do wykonania kosza dożynkowego podstawowych materiałów naturalnych, takich jak: kłosy, ziarna zbóż, owoce, warzywa, kwiaty, zioła itp. – od 0 do 10 pkt.
2. Sposób prezentacji kosza – od O do 10 pkt.
3. Walory estetyczne, w tym kompozycja, dobór barw, architektura bryły – od 0 do 10 pkt.
4. Precyzja wykonania i pracochłonność – od 0 do 10 pkt.
5. Rozmiar kosza dożynkowego – od 0 do 5 pkt.
§ 6
Nagrody
1. Komisja konkursowa przyznaje nagrody pieniężne i dyplomy w wysokości:
· I miejsce – 1.000,00 zł (słownie: jeden tysiąc złotych)
· II miejsce – 800,00 zł (słownie: osiemset złotych)
· III miejsce – 600,00 zł (słownie: sześćset złotych)
Organizator zastrzega sobie prawo do przyznania nagród dodatkowych lub wyróżnień.
Wygrane w konkursie nagrody w formie dyplomu okolicznościowego zostaną przekazane przedstawicielom sołectw do wykorzystania na realizację przedsięwzięć, które są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy. Sfinansowanie nagrody odbywa się w formie bezgotówkowej. Zwycięzca przedstawia fakturę za zakupione rzeczy lub usługi do Urzędu Miasta, który następnie opłaca fakturę. Sołectwo, podczas Zebrania Wiejskiego, podejmuje uchwałę dotyczącą przeznaczenia nagrody i przekazuje ją Burmistrzowi.
§ 7
Postanowienia końcowe
- Biorący udział w Konkursie wyrażają zgodę na zasady Konkursu zawarte w Regulaminie i w pełni je akceptują.
2. Zmiany do Regulaminu ma prawo wprowadzić wyłącznie Organizator.
3. W sprawach spornych ostateczną decyzję podejmuje Organizator.